Tietoa optimoinnista

Optimointi

Mitä on optimointi?

MIKÄ ON ECU?
Kaikkia uudempia diesel- ja bensiini moottoreita ohjataan ECU:lla (moottorin ohjausyksiköllä). Tätä ”EngineControlUnits” voisi kuvailla ajoneuvon ”aivoiksi ” sisältäen mikroprosessorin ja antaa sekä kerää tietoa moottorin eri antureista. Se analysoi tietoja, kuten moottorin lämpötilaa, kaasupolkimen asentoa, pakokaasujen happipitoisuutta sekä monia muita parametreja. Anturien tietojen avulla ECU annostelee juuri oikean määrän polttoainetta, juuri oikeaan aikaan tarjoten hyvän polttoainetalouden ja suorituskyvyn.

Miksi auton valmistajat ei ole ohjelmoineet moottorin kaikkia reaursseja käyttöön?
Kun valmistaja kehittää uuden moottorin, on sen otettava huomioon kaikki olosuhteet jotta moottoria voidaan käyttää kaikissa maanosissa joille he aikovat myydä tätä mallia. Tämä tarkoittaa että ohjelmoimalla ECU:n se antaa moottorille parhaan suorituskyvyn tai suurimman polttoainetehokkuuden. Valmistajien on kuitenkin tehtävä kompromisseja ohjelmointiin. Heidän on huomioitava erilaiset toimintaolosuhteet, näitä voisivat olla huonolaatuiset polttoaineet, äärimmäiset lämpötilat ja korkeuserot, erilaiset päästörajat ja jopa mahdollisuus, että ajoneuvoa ei huoleta säännöllisesti noudattaen valmistajan suosittelemia ohjeita.

Optimoinnin edut
ECU:n uudelleen ohjelmointi ei ainoastaan paranna moottoreiden teho- ja vääntömomentti arvoja, se myös terävöittää kaasupolkimen reagointia ja laajentaa tehoaluetta. Tämä tekee tehoalueesta paljon lineaarisemman, mikä puolestaan tekee ajosta paljon herkempää ja moottori on joustavampi. Usein ajoneuvojen teho on rajoitettu valmistajan toimesta, ilman mitään muuta syytä kuin sen varmistamiseksi, että ajoneuvo sopii määrätylle asiakaskunnalle. Jos kuluttaja ei tarvitse tai halua tällaisia rajoituksia ajoneuvonsa moottorissa, voimme uudelleen ohjelmoinnilla lisätä piilotetut teho ja vääntömomentit lukitusta moottorinohjausjärjestelmästä. Muita tärkeitä etuja uudelleen ohjelmoinnilla on vähentää polttoaineen kulutusta ja lisätä alavääntömomenttia, tällä toimenpiteellä saamme suurimman polttoaineen kulutus säästön, moottori vaatii vähemmän kaasua moottoritie nopeuksilla, voit ajaa suuremmalla vaihteella hitaammin. Myös mäkiset tieosuudet, raskas lastaus, perävaunun veto ja muut voimaa tarvitsevat olosuhteet helpottuvat.

Turboahdetun dieselmoottorin ohjelmointi:
-lisääntyneet hevosvoimat
-suurempi vääntömomentti
-nopeampi kaasuun reagointi
-tasaisempi tehonanto
-parempi polttoainetalous
-turvallisempia ohituksia

Turboahdetun bensiinimoottorin ohjelmointi:
-lisääntyneet hevosvoimat
-suurempi vääntömomentti
-nopeampi kaasuun reagointi
-tasaisempi tehonanto
-turvallisemmat ohitukset

Voiko optimointi aiheuttaa vaurioita autolle tai moottorille?
Moottorin elinikä ei oleellisesti muutu optimoinnista johtuen. Moottorin elinikään vaikuttaa huomattavasti enemmän moottorin asiallinen ja oikea-aikainen huolto. Ohjelman muuttaminen vaatii erittäin suurta ammattitaitoa. Tästä syystä olemme päätyneet käyttämään englantilaisia CelticTuning-ohjelmia jolloin voimme olla varmoja, että muutokset on tehty asiallisesti. Ammattitaidoton parametrien muutos voi aiheuttaa ajoneuvon epänormaalia käyttäytymistä ja jopa moottoririkon. Siksi kannattaa ehdottomasti valita vain laadukas CelticTuning ohjelma, joita me toimitamme ja asennamme ammattitaidolla.

LAINSÄÄDÄNTÖ:
• Ajoneuvon haltijan/omistajan tulee huolehtia ettei ajoneuvoa käytetä tieliikenteessä ennen yksittäishyväksyntää/rekisteröintikatsastusta tai muutoskatsastusta. Suomeen rekisteröity ajoneuvo ja moottorin ohjauksen osalta muutettu vähäpäästöinen tai ahdettu ajoneuvo, jos moottorin ohjainlaitteen muutoksella voi olla vaikutusta moottorin tehoon tai päästöihin, tulee ajoneuvo muutoskatsastaa.

EGR ohjelmointi:
Pakokaasun takaisinkierrätys eli EGR-järjestelmä, joka tulee sanoista Exhaust Gas Recirculation ja kierrättää osan pakokaasuista uudelleen sylintereihin. Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä on yleensä pakosarjasta imusarjaan tuleva putki, jonka imusarjan päässä on EGR-venttiili. EGR-venttiili voi olla ohjattu alipaineella tai sähköisesti, joista jälkimmäinen on tarkempi. EGR-venttiili säätelee saapuvan pakokaasun määrää imusarjan paineen mukaan – venttiili on kiinni tyhjäkäynnin alipaineessa ja suurella ylipaineella, eli on avoinna osapaineella ja silloin sallii pakokaasun virtauksen imusarjaan. Ongelmat: Pakokaasun takaisinkierrätysjärjestelmä karstoittaa ajan mittaan imusarjan, joskus EGR-venttiili voi jumittua tai vuotaa. Koko pakokaasujen takaisinkierrätyksessä on se ongelma, että sylinterien täyttöaste huononee, koska imuilman sekaan sotketaan kuumaa ja palamiskelvotonta pakokaasua. Takaisinkierrätetty pakokaasu hidastaa uuden seoksen palamista ja vie tilaa palamiskykyiseltä seokselta. Tämä aiheuttaa moottorin tehonlaskua ja lisää polttoainekulutusta.

Jotkut ovat sitä mieltä, että pakokaasun ei kuulu päästä imusarjan puolelle ja ovatkin ottaneet takaisinkierrätyksen pois käytöstä. EGR-järjestelmän voi poistaa käytöstä esim. tukkimalla EGR-venttiilin alipaineletkun kuulalaakerin kuulalla tai vastaavalla. Tämä estää alipaineen pääsyn venttiilin kalvorasiaan, jolloin venttiili ei enää avaudu ollenkaan. Venttiili voi silti vuotaa, jos se on viallinen. Ulkoisesti huomaamaton tapa on laittaa metallilevy tai tulppa imusarjan pakokaasukanavan ja EGR-putken väliin, jolloin pakokaasu ei pääse imusarjaan, mutta EGR-venttiili toimii normaaliin tapaan. Nämä ovat vain mekaanisia poistoja ja aiheuttavat ongelmia ECU:n vikailmoituksissa.

HIUKKASSUODATIN (DPF) OHJELMOINTI:
Diesel autojen hiukkassuodattimet ovat olleet pakollisia Euro5 normien mukaisissa autoissa EU:ssa vuodesta 2007 lähtien. Suodattimen tarkoituksena on kerätä nokea pakokaasuista ja polttaa sen sisältämät saasteet tuhkaksi tietyin väliajoin. Hiukkassuodattimet ovat myös erittäin vikaherkkiä. Tukkeutunut suodatin saattaa aiheuttaa vakavan moottorivaurion.
Monien autojen huolto-ohjelmaan sisältyy suodattimen uusiminen määrätyn ajokilometrimäärän välein, hinta haarukka 1000€-5000€
Useat autovalmistajat kieltävät biodieselin käytön hiukkassuodatinmalleissaan (mm. Audi, Seat, Skoda, VW). Tästä ongelmasta päästään optimoinnilla.